maandag 31 juli 2017

Zweten in Domburg

Vroeger vond ik sauna’s helemaal niets. Al dat gedoe met blote mensen, hele warme hokjes en dan in koud water. Nee, dat was niets voor mij. Ik ben wel eens in verschillende sauna’s geweest, maar ik vond ze ook vaak te vol en te druk, maar nu jaren later moet ik zeggen dat ik de sauna wel lekker vind en dat komt omdat ik een heel fijne sauna gevonden heb, in Domburg…..


De spa in het Badhotel:

Het Badhotel in Domburg is een goed hotel dat sinds een paar jaar de spa faciliteiten heeft uitgebreid. De spa hoort bij het hotel, maar zowel gasten als niet-gasten kunnen er gebruik van maken. Naast dat je naar de sauna en het zwembad kan, kun je verschillende lichaams- en gezichtsbehandelingen boeken.

Het is een kleine sauna, maar heel erg mooi. Ze hebben de sauna ingericht met het thema Zeeland en zee. Een wand bij de douches van mosselen en voetenbaden bedekt met schelpen. De sauna heeft vier sauna’s. Een Finse sauna, een infrarood sauna, een zoutsauna en een stoombad. De medewerkers zijn heel aardig en je waant je echt even in een andere wereld. Hoewel de spa in het hotel is, merk je niets van het hotel. Het is gewoon een oase van rust.

Ik was dus helemaal niet van de sauna, maar toen ik naar deze ben gegaan, ben ik verkocht. Vooral het stoombad vind ik heerlijk. Het is echt een halve dag gewoon rust en helemaal niets hoeven doen. Meer dan een halve dag, red ik niet. Maar voor de diehards onder ons, kun je van 10 uur in de ochtend tot 10 uur in de avond in de sauna verblijven. De tijd vergeet ik in de sauna en ik kan uren op het ligbad liggen genieten van helemaal niets doen. Er is een kleine buitenruimte en als de zon even tevoorschijn komt, is het nog meer genieten.

Als ik naar de sauna ga, dan is dat in de ochtend. Het is dan helemaal rustig, omdat alle hotelgasten nog aan het ontbijt zitten of zich klaar maken voor vertrek naar huis. Na een uurtje of twee in de sauna’s te hebben doorgebracht is het tijd voor de lunch. De lunchkaart biedt alleen hele gezonde maar echt lekkere gerechten. Het is in het spa café dat ik voor het eerst een zogenaamde groene smoothie heb gedronken. Een smoothie van fruit en groenten. Echt een aanrader.
Een dagje in Domburg en ik heb het gevoel dat ik heel gezond bezig ben geweest en uitgerust ben.

Toch nog even een korte uitleg van de sauna:

Het woord sauna komt uit het Fins en betekent stoombad of badhuis waar een stoombad genomen kan worden. De oorsprong ban de sauna ligt in Finland. Daar was het gebruikelijk om een ruimte te verwarmen met stenen en water over de stenen te gieten om stoom te creëren. Dus eigenlijk de stoomsauna. Er bestaan variaties op de sauna, zoals de infrarood sauna, waar met infraroodlampen de warmte wordt gemaakt. De infrarood licht dringt diep in de huid door, zodat je spieren warm worden. Ook bestaat er een zoutsauna. Het zout dat vrij komt is goed tegen infecties en dergelijke. Een andere vorm van de sauna is het stoombad. In deze sauna is de luchtvochtigheid 100% en dat bij een temperatuur van rond de 50 graden. Het geeft dus vooral stoom in de sauna. Vaak worden er esoterische oliën toegevoegd aan de stoom, wat voor heerlijke geuren zorgt. Dit type sauna was vooral in het Ottomaanse rijk populair, vandaar de naam Turks stoombad. Het is goed voor je luchtwegen.
Het beste kun je naakt naar de sauna gaan. Badkleding belemmert het zweten en daardoor kan de huid gaan irriteren. Daarnaast is het ook lastig om jezelf goed af te spoelen onder de douche met badkleding.


Een dagje sauna en ik neem mee…


Nou eigenlijk niets. Want bij de spa in Domburg krijg je van de sauna slippers, badjas en handdoeken. Nu ja misschien deodorant en bodylotion voor als je weer naar huis gaat. Maar voor de rest vooral niets meenemen en gewoon genieten van de rust en de tijd die je hebt. 

Wat zijn jouw ervaringen met de sauna? Laat een berichtje achter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sieraden: hoe maak je een ketting met zwevende kralen?

I edere maand schrijf ik over sieraden. Dit keer laat ik jullie zien hoe je een “zwevende kralen” ketting maakt. Het is een simpele technie...