maandag 19 juni 2017

DIY: Schilderen met wattenstaafjes

Ik ben graag creatief bezig en dat kan ook schilderen zijn. Nu zag ik laatst een YouTube filmpje waarin iemand schilderde met wattenstaafjes en acrylverf. En laat ik nu een hele berg acrylverf en wattenstaafjes hebben.... Ik heb deze techniek dus eens geprobeerd en zie hier het resultaat.


Wat heb je nodig:

  1. Canvasdoek of iets anders waar je op kan schilderen met acrylverf. Ik heb een canvas genomen dat al beschilderd was. Over de oude schildering heb ik een laag witte acrylverf gezet en laten drogen.
  2. Wattenstaafjes
  3. Elastiekjes
  4. Acrylverf
  5. Palet of bord waar je de verf op kan dippen
  6. Vernis
  7. Water



 Hoe ga je te werk:

Als eerste maak je van je wattenstaafjes kwastjes . Dat doe je door een paar wattenstaafjes bij elkaar te pakken en vast te zetten met een elastiekje. ik heb haarelastiekjes gebruikt. Door verschillende hoeveelheid wattenstaafjes te binden, maak je ook verschillende kwast dikten. 

En dan kun je beginnen met stempelen. Doe een beetje verf op je palet of bord en stempel je wattenstaafkwast erin. Om het effect goed te kunnen zien kun je het beste het teveel aan verf eerst afstempelen door met je wattenstaafjes op je palet te stempelen. Het is even wennen, maar het lukte mij aardig goed om het stipeffect te krijgen. 
Omdat bij mij de vorige afbeelding wat door de witte verf kwam heb ik eerst met mijn wattenstaafkwast wit gestempeld. Door meer verf te gebruiken creëer je een reliëf effect. Hoe meer verf op je doek hoe hoger het reliëf. De kleuren gaan op precies dezelfde manier. 





En dan is dit het eindresultaat:



Nadat ik de verf heb laten drogen, heb ik het doek een laagje vernis gegeven. Op zich blijft acrylverf heel lang goed en is kleurvast,  maar voor de zekerheid vernis ik al mijn schilderijen. Dat doe ik met een vernisspuitbuis en deze kun je bij de hobbywinkel kopen, zoals pipoos.

Je kunt dus eindeloos experimenteren met de wattenstaaftechniek. Ik heb nu geen afbeelding geschilderd, maar een graffiti doek gemaakt. Je kunt ook met één wattenstaafje met een accentkleur een afbeelding maken. Het is een super simpele techniek, die direct een heel creatief en grappig resultaat geeft. Volgens mij gaat het ook heel goed met kinderen. Wellicht een idee voor een kinderfeestje? Ik ben benieuwd naar jullie resultaten. Laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sieraden: hoe maak je een ketting met zwevende kralen?

I edere maand schrijf ik over sieraden. Dit keer laat ik jullie zien hoe je een “zwevende kralen” ketting maakt. Het is een simpele technie...