maandag 26 juni 2017

De zoektocht naar mijn blognaam

Eindelijk was ik zover, ik wilde gaan bloggen. Omdat ik niet helemaal zomaar wilde beginnen, heb ik een aantal artikelen en boeken gelezen over bloggen. En in al die artikelen en boeken kom je vroeg of laat, meestal vroeg, tegen dat je een naam moet verzinnen voor je blog. En als het even kan een goede naam voor je blog. Maar hoe verzin je een goede naam voor je blog?

Ik was allang blij dat ik onderwerpen voor mijn blog had bedacht, dat ik al een paar artikelen had geschreven en dat ik wist op welk platform ik mijn blog wilde zetten. Je kunt diverse platformen kiezen en ik heb voor blogger gekozen. Dat is voor mij goed te doen, niet te veel keuzes en toch voldoende om mij het gevoel te geven dat ik nog enige invloed heb op de layout van mijn blog. Ik ging vol enthousiasme aan de slag. Meldde me aan bij blogger en…..het enthousiasme duurde wel geteld twee minuten, want toen kwam ik bij het scherm van de naam van je blog. Hmm welke naam wil ik aan mijn blog geven? Ik had toch wel wat vereisten. Ik wilde een naam:
  • Die de lading van mijn blog dekt of in ieder geval zo veel mogelijk
  • Waar ik niet te snel op uitgekeken raak
  • Die mijn persoonlijkheid weergeeft
  • Die origineel is
  • Die niet al te lang is, ik wil geen hele zinnen
  • Die niet te ingewikkeld is. Je wilt geen naam waarbij mensen vier keer moeten nadenken over hoe je hem uitspreekt of driekeer moeten lezen voordat ze snappen wat er staat
  • Die niet al gebruikt is voor een bedrijf waar je niet mee geassocieerd wilt worden
  • Enzovoort

Nu kan ik je vertellen dat ik al heel wat namen had verzonnen, maar geen van de namen vond ik echt geschikt.

Wat nu?

De oplossing kwam van mijn goede vriendin Femke. Zij is een creatieve facilitator, dat is iemand die een creatief proces opgang brengt en begeleidt. Haar bedrijf heet  nieuwe muze, www.nieuwemuze.nl. Naast alle opdrachten die ze binnen krijgt, organiseert Femke ook iedere tweede dinsdag van de maand een open brainstorm. Dit is een bijeenkomst waar mensen een avondje bij elkaar gaan zitten om na te denken over een vraag die iemand in de groep heeft gegooid. De samenstelling van de groep en de vragen zijn iedere keer anders. Ik heb een aantal keren meegedaan en de vragen lopen uiteen van “Wat kunnen we doen om de toegankelijkheid van horeca te vergroten voor  mindervaliden?” tot “Hoe kan het bedrijf waar ik werk een betere en leukere uitstraling krijgen?”
Het leuke van deze brainstorm sessies is dat je even bezig bent met een onderwerp waar je niet dagelijks mee bezig bent, je andere mensen leert kennen, creatief-denken-technieken leert en iemand anders kan helpen. Daarnaast is het gratis, niet heel onbelangrijk. Dit was ideaal voor mijn eigen vraag: een naam voor mijn blog.

De voorbereiding:

Samen met Femke heb ik een avond gezeten om de brainstorm voor te bereiden. Of liever gezegd ik vertelde, Femke schreef en bedacht welke technieken ze zou kunnen gebruiken. Het was wel even uit mijn comfort zone stappen, opeens moest ik gaan vertellen over mijn blog. Dit was het moment dat ik echt naar buiten trad als blogger. Best spannend. Beginnen met schrijven is de eerste stap en vervolgens moet je mensen gaan vertellen over je blog, wil je wat lezers krijgen. Dus al mijn angsten en bewaren heb ik opzij gezet en ik ben naar de brainstorm avond gegaan met de vraag: Ik ben op zoek naar een naam voor mijn blog. Vol goede moed en een tas met kleine cadeautjes voor de deelnemers ging ik naar de brainstorm….

De brainstorm:

We waren met een klein groepje. Niet erg, want ook een klein groepje kan grote en veel ideeën voortbrengen. De deelnemers wisten van te voren niet wat de vraag was en wat het onderwerp zou zijn. Femke had de avond zo opgezet dat we eerst twee opwarmertjes kregen. Als eerste een voorstelrondje met behulp van een in te vullen perskaart. Femke had grappige en originele perskaarten gemaakt. De tweede opdracht was om op basis van een tekst te achterhalen wie de schrijver was. Er kwam een hele discussie opgang. Het aardige was dat ieder een ander beeld kreeg van de schrijver en andere dingen oppikte uit dezelfde tekst. Het was voor mij een bevestiging dat iedereen een tekst anders leest. Hoe zeer je als schrijver ook probeert om een duidelijke boodschap af te geven. Deze opdrachten waren opwarmertjes, nu kwam het echte werk.
De deelnemers gingen mij interviewen. Wie ben ik? Waar gaat mijn blog over? Wat is het doel van mijn blog? Wat is mijn ultieme doel? Enzovoort enzovoort. Sommige vragen waren heel pittig, andere kon ik makkelijker beantwoorden en over sommige dingen had ik zelf nog niet nagedacht. Ondertussen schreef Femke twee flipovers vol met mijn antwoorden.
De volgende stap was om een aantal foto’s te kiezen die de deelnemers vonden passen bij mijn blog en ook een soort logo of pictogram te tekenen. De foto’s die ze hadden uitgezocht waren heel divers en op het eerste gezicht niet altijd logisch voor mij. Maar met de uitleg waarom een foto was gekozen kon ik alle keuzes goed begrijpen. Soms was de uitleg voor mij echt een compliment. Zo had iemand een foto van sloten aan een brug gekozen met als uitleg de liefde voor het vak. Weer iemand anders had een foto gekozen van verschillende brievenbussen. Allemaal anders maar ze hadden toch bepaalde gemene delers, zo is ook mijn blog. Ik behandel diverse onderwerpen, de gemene deler is onder andere dat het onderwerpen zijn die mij interesseren en dat ze in een bepaald ritme op mijn blog verschijnen.
En als laatste de opdracht: namen verzinnen. De opbrengst: een hele berg post-its met allerlei namen. Ik mocht bij deze laatste opdracht ook meedoen. Doordat je intensief op een andere manier bezig bent geweest met je blog, bedacht ik ook allerlei namen waar ik normaal niet opgekomen zou zijn.

Resultaat:

Het resultaat van de avond was een hele hoop inspiratie, mogelijke namen en voor mij helderheid wat ik met mijn blog wil. Mijn blog is divers, er zijn tegenstellingen op mijn blog te vinden. Op mijn blog wil ik informatief zijn, diverse onderwerpen behandelen en vooral lekker bezig zijn met schrijven en dingen maken. Na een paar dagen nagedacht te hebben over de verschillende namen, heb ik een naam gekozen die ik zelf leuk, grappig en divers vind. De naam van mijn blog is geworden:
Alfa, Bèta, Crea!
Alfa: ik schrijf en ben bezig met teksten en boeken. Bèta: de how to’s zijn toch ook technisch. Crea: Ik wil ook de creatieve kant van mezelf aan bod laten komen.
Alfa, Bèta, Crea!
De naam van mijn blog is geboren en ik had deze naam niet kunnen bedenken zonder de hulp van Angelique, Femke, Jaap en Karin, de brainstorm club. Dank jullie wel!
En nu kan ik de wereld laten weten dat ik blogger ben en dat mijn blog Alfa, Bèta, Crea! te vinden is op www.alfabetacrea.blogspot.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sieraden: hoe maak je een ketting met zwevende kralen?

I edere maand schrijf ik over sieraden. Dit keer laat ik jullie zien hoe je een “zwevende kralen” ketting maakt. Het is een simpele technie...