maandag 24 juli 2017

DIY: Een simpel telefoonhoesje maken

Enige tijd geleden heb ik een nieuwe telefoon gekocht, een Sony Xperia Xa1 bij de Mediamarkt. Ze hebben toen een beschermfolie op mijn telefoon geplakt. Prima gedaan, alleen binnen een dag kwamen er allemaal putjes in het folie. Ik terug, zij er een nieuwe folie opgeplakt. Helaas, na een dag weer hetzelfde euvel. Ik heb toen mijn geld teruggevraagd en dat ook gekregen. Maar nu had mijn telefoon geen beschermlaagje op het beeldscherm. Op zich niet zo heel erg, maar ik heb een hoesje dat alleen de achterkant beschermt en niet de voorkant. Dus als ik mijn telefoon in mijn tas doe, loop ik het risico dat het scherm beschadigt door bijvoorbeeld rondzwervende sleutels. Wat nu? Toen bedacht ik dat ik een telefoonhoesje wilde voor alleen in mijn tas. Het telefoonhoesje zit dan in een van de kleine vakje in mijn tas en daar kan mijn telefoon in, zodat ik hem makkelijk er in en eruit kan halen.
Aangezien ik niet heel handig ben met naald, draad en stof wilde ik iets eenvoudigs. Nu is er niets zo eenvoudig als een soort zakje maken van stof. Hieronder lees wat ik heb gemaakt en hoe ik het heb gedaan.

Wat heb je nodig?

·         Stof met leuk design
·         Vilt of iets anders wat dikte geeft. Ik heb dikke plak vlieseline gebruikt
·         Garen
·         Naaimachine
·         Schaar

Hoe ga je te werk?

1.   Knip van de stof vier stukken ter groote van je telefoon, maar knip aan iedere kant   van de stof 1 cm extra.
2.   Knip van de vlieseline twee stukken ter groote van je telefoon.
3.   Strijk de stof en strijk op twee stukken stof aan de verkeerde kant de vlieseline.
4.   Naai de vier stukken stof aan elkaar. Dit doe je door de buitenstof met de goede kant van de stof op elkaar te leggen en dan aan beiden kanten de binnenstof er op met de goede kant naar buiten. Je hebt dan een pakket van zes lagen.
a.      Eerste laag de binnenstof met de goede kant naar buiten
b.      Tweede laag de vlieseline
c.      Derde laag de buitenstof met de verkeerde kant naar de vlieseline
d.      Vierde laag de buitenstof met de verkeerde kant naar boven
e.      Vijfde laag de vlieseline
f.       Zesde laag de binnenstof met de goede kant naar boven

Toen ik mijn stukken stof aan elkaar wilde naaien, begaf mijn naaimachine het. Ik kreeg er geen leven meer in. Er zat niets anders op dan alles met de hand te naaien. Niet mijn meest favoriete werkje en ik ben er ook niet heel goed in. Het duurt ook echt veel langer dan wanneer je de naaimachine gebruikt. Maar hé, het werkt.
5.   Als je drie kanten aan elkaar hebt genaaid, werk je de bovenkant af.
6.   De rand werk je netjes af door de buitenstof over de binnenstof te vouwen en dan dicht te naaien.
7.   Als je nog veel stof aan de randen over hebt, kun dit nu afknippen.
8.   Keer het zakje binnenstebuiten. Om de punten van het zakje ook goed naar buiten  te laten komen gebruik ik de achterkant van bijvoorbeeld een penseel. Ik duw  daarmee de punten helemaal in vorm.
9.  Et voilà het zak je is klaar.
Als je de smaak te pakken hebt kun je aan de bovenkant een koordje rijgen zodat jet het zakjes dicht kan snoeren. Dat heb ik niet gedaan. Ik moet zeggen het werkt perfect. Mijn telefoon zit veilig opgeborgen in zijn zakje in mijn tas en ik kan hem zo pakken als het nodig is.
Het is heel simpel, maar zeer effectief. Veel succes. Laat je me weten wat jij hebt gemaakt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sieraden: hoe maak je een ketting met zwevende kralen?

I edere maand schrijf ik over sieraden. Dit keer laat ik jullie zien hoe je een “zwevende kralen” ketting maakt. Het is een simpele technie...