maandag 10 juli 2017

Sieraden: Diamanten en euro's

Vorige keer las je over de veiling en wat er bij komt kijken. Deze keer een verslag van mijn laatste aankoop op de veiling. Middelburg heeft een aantal veilinghuizen, onder andere het Zeeuws Veilinghuis en die hebben een dependance, Veilinghuis Korendijk. Dat veilinghuis is zeg maar, het kleinere zusje. Bij het Zeeuws Veilinghuis kun je duurdere en kwalitatief betere spullen krijgen dan bij de Korendijk. De Korendijk heeft kleinere prijzen maar dat wil niet zeggen dat ze geen leuke en goede spullen verkopen. Mijn laatste aankoop heb ik bij de Korendijk gedaan.
Een de ringen die ik mooi vind


De eerste stap:

De eerste stap is de online catalogus kijken. Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van het veilinghuis, dus krijg ik automatisch een berichtje in mijn mailbox als er weer een veiling voor de deur staat. Zo ook deze keer. Ik scrol altijd de online catalogus door. Als ik daarin niets vind wat ik interessant vind, ga ik ook niet naar de kijkdag. Maar deze keer waren een aantal sieraden die ik graag in het echt wilde bekijken. Een paar ringen, een ketting en een armband. Met de kavelnummers op een briefje ging ik naar de kijkdag.
Een bladzijde uit de catalogus

De Korendijk is een klein veilinghuis. Het bestaat uit een grote ruimte. Meteen bij de ingang stonden de vitrines met de sieraden. Een behulpzame mevrouw haalde alles wat ik wilde zien uit de vitrines. Ik was snel klaar met mijn kavels. Een ring vond ik heel mooi, maar de andere spullen waren niets voor mij. Zo was er een ring met een topaas, maar de steen was veel te groot. De ketting was toch niet zo leuk en de armband was te groot. Ik had geen zin om hem kleiner te laten maken. Nu ik er toch was keek ik nog wat verder. Toen zag ik nog een andere ring, die me niet was opgevallen in de catalogus. Na een half uurtje gekeken en gepast te hebben, moest ik een beslissing nemen. Ga ik bieden en zo ja op welke ring en voor hoeveel?
Weet je nog regel nummer 1 bij het kopen op een veiling?
Bepaal je biedplafond voor de veiling. Dat kun je het beste doen terwijl je het voorwerp waarop je wilt bieden nog kan bekijken. Mijn ervaring is namelijk dat als je thuis gaat denken over wat iets je waard is, je het altijd mooier laat worden in je gedachten en automatisch hoger gaat zitten met je biedplafond. Dus ik ging er eens goed voor zitten. Leencatalogus bij de hand en afwegen of ik wel of niet zou gaan bieden.

De beslissing:

Het debat met mezelf ging als volgt:
‘De ring is wel heel erg mooi, hij stond goed aan mijn hand.’
‘Ja, maar je hebt al zoveel ringen. Ga je hem wel dragen?’
‘Ik denk dat ik hem wel ga dragen, de ene ring is heel draagbaar. De andere iets minder, maar voor een etentje of feestje is hij heel geschikt. Het is diamant dus met alles te combineren.’
‘Hmmm, maar het geld kan ik ook goed aan andere dingen besteden. Waarom aan een ring?’
‘Ach binnenkort komt er vakantiegeld en ik heb nog wat spaargeld. Dus het geld is geen probleem. Trouwens ik moet nog gaan bieden. Het zou zo maar kunnen dat het met niet lukt om de ring(en) te bemachtigen.’
Na dit interne debat, besloot ik dat zou gaan bieden op twee ringen. Toen kwam het volgende probleem. Ik kon de veilingdag niet aanwezig zijn op de veiling. Wat nu? Zou ik de ringen toch laten gaan en niet bieden of zou ik op afstand bieden?

Niet bij de veiling zijn en toch bieden:

Nu zijn er diverse manieren om te bieden terwijl je niet naar de veiling gaat.
Telefonisch; je geeft je naam en telefoonnummer door en op de dag van de veiling wordt door een medewerker van het veilinghuis gebeld op het moment dat jou kavel geveild wordt. Je kunt dan live meebieden zonder dat je in de zaal aanwezig bent.
Internet: Veel veilinghuizen bieden deze service aan. Je logt in op de website van het veilinghuis terwijl de veiling aan de gang is. Achter je computer kun je live meekijken en meebieden. Het voordeel is dat je overal ter wereld kan zijn op het moment van de veiling. Het nadeel is dat het opgeld vaak hoger is. In plaats van 25% betaal je dat bijvoorbeeld 28% opgeld.
Schriftelijk: dit is, vind ik, de beste manier om te bieden als je op de veilingdag echt geen tijd hebt. Ik heb het gevoel bij schriftelijk bieden dat ik een lot heb gekocht in de loterij en het maar afwachten is of dat lot wint. Je geeft namelijk van tevoren op wat je wilt bieden voor een kavel en dan is het afwachten.
Overigens heb je voor alle manieren van bieden een biednummer nodig. Dus dat moet je sowieso aanvragen bij het veilinghuis een aantal dagen voor de veiling.

Ik koos voor schriftelijk bieden. Ik had het nog nooit gedaan. Ik ga altijd naar de veilingdag en als ik niet kon, dan kocht ik gewoon niet. Heel simpel. Dit keer wilde ik echt een ring kopen en was dit voor mij de beste optie.
Ik heb een biedformulier gevraagd en daarop geschreven op welk kavel ik een bod wilde uitbrengen en mijn maximum opgeschreven. Ik vond het wel spannend. Wat als ik voor beide ringen de hoogste bieder was? Dan moest ik ze allebei kopen. Ook daarmee had ik rekening gehouden bij mijn bod. Als je in de zaal zit, kun je nog op de eerste kavel bieden, is dat gelukt, dan hou je op. Maar bij schriftelijk bieden kan dat niet…..
Het ingevulde biedformulier

Hoe gaan schriftelijke biedingen in zijn werk?

Zoals gezegd vul je een formulier in met het kavelnummer en beschrijving van het kavel waar je op wilt bieden. Dan vul je het maximum bedrag wat je als hamerprijs wilt betalen, je biedplafond. Het veilinghuis zal dan bij het verwerken van je formulier een biednummer geven aan je schriftelijke bieding.
Door het veilinghuis worden alle schriftelijke biedingen bij het betreffende kavel gezet zodat de veilingmeester op de veiling precies kan zien hoeveel schriftelijke biedingen er zijn op een kavel. Het kavel wordt aangeboden en het bieden begint.
Vanuit de zaal, internet of via de telefoon wordt er geboden. Als er een lager bedrag geboden wordt dan wat schriftelijk geboden is, zal de veilingmeester aangeven dat hij nog schriftelijke biedingen heeft. De veilingmeester biedt als het ware voor jou en jij hebt aangeven tot welk bedrag hij mag bieden. Stel je hebt €100 opgeschreven als maximum. In de zaal wordt €90 geboden, dan zal de veilingmeester zeggen dat hij nog een bieding heeft van €90. Het is dan aan de bieder in de zaal om over jouw “bod” heen te gaan. Schriftelijke biedingen gaan voor zaalbiedingen als hetzelfde bedrag wordt geboden. Als de bieder in de zaal €100 biedt, gaat jouw bod van €100 voor zijn bod. Dit komt doordat de schriftelijke bieder niet aanwezig is en dan een voordeelpositie krijgt. Aan de andere kant is het nu juist een nadeel om afwezig te zijn want als een bieder in de zaal vervolgens €105 biedt, dan vervalt jou bod. Er is simpel weg overheen geboden en je kan er niets aan doen, je bent er immers niet.
De kans is ook aanwezig dat als jij €100 als maximum hebt geboden en in de zaal maar €85  geboden wordt, je voor 90 euro klaar bent. Jouw bod is immers hoger dan dat in de zaal. Dus het maximumbedrag dat je opschrijft hoeft niet automatisch de hamerprijs te zijn.
Ik vind het heel spannend om schriftelijk te bieden, omdat je niet weet of er kopers in de zaal en dus kapers op de kust zijn. Het is gewoon simpel weg afwachten wat er gebeurd is op de veiling.

Het resultaat:

De veiling was op een zaterdag en ik zou bericht via email krijgen als ik een kavel bemachtigd had. Maandagochtend zat er niets in mijn inbox, maandagmiddag… ook niets. Ik was er nu wel van overtuigd dat het niet gelukt was. Het wachten op een mogelijk berichtje was al heel spannend en leek erg op het wachten op de uitslag van de loterij. Maandag en van de dag kreeg ik een berichtje dat er een factuur klaar stond. Een factuur?! Dat betekende dat ik iets gekocht had! En ja hoor, voor een van de twee ringen was ik de hoogste bieder! Dinsdag heb ik hem direct opgehaald en betaald. Ik was en ben er super blij mee. Zo zie je maar, dat schriftelijk bieden echt wel zin heeft.
Het is gelukt!


1 opmerking:

Sieraden: hoe maak je een ketting met zwevende kralen?

I edere maand schrijf ik over sieraden. Dit keer laat ik jullie zien hoe je een “zwevende kralen” ketting maakt. Het is een simpele technie...