maandag 28 augustus 2017

Handletteren?!?!

Een tijdje geleden zat ik op YouTube te surfen en kwam ik filmpjes over handletteren tegen. Ik had er een paar bekeken en ik vond de resultaten erg leuk. Als je er op gaat letten, is het mij opgevallen dat je in het dagelijks leven heel veel handletteren tegenkomt. Op reclameborden, op menukaarten van restaurants, op ansichtkaarten en ook in tijdschriften. Het handletteren is booming business. Ieder zichzelf respecterende hobbywinkel of kantoorboekhandel heeft handletteren spullen, van boeken tot pennen tot speciale notitieboekjes. Nu wilde ik het handletteren ook eens proberen en in deze blog lees je over mijn mislukkingen, best aardige resultaten en mijn (boeken)tips.


Tips:

Om maar meteen met de tips te beginnen. Het zijn er niet veel en ze zijn ook niet wereldschokkend. 
Tip 1: koop een schrift en een goede pen. Ik gebruik fineliners. Ik heb fineliners met een punt van 1 mm tot 0,4 mm. Ik maak alles eerst in potlood en trek het daarna over met pen. Dus een potlood en goede gum zijn ook erg praktisch.
In het begin gebruikte ik een notitieboek met gelinieerd papier. Maar dat is niet zo handig omdat je de lijntjes blijft zien. Nu heb ik notitieboekjes zonder lijntjes. Een notitieboek met puntjes in plaats van streepjes, vaak is dat een  bulletjournal,  is ook handig. De puntjes helpen om alle letters even groot te maken zonder dat de puntjes opvallen bij je uiteindelijke resultaat.

Tip 2: kijk naar YouTube. Ik ben helemaal weg van Shayda Campbell. Zij maakt hele leuke video's . Niet alleen over handletteren maar ook over illustreren en andere dingen. Vooral de video’s over handletteren en illustreren, vind ik heel inspirerend. Haar stijl is heel erg leuk en grappig. En, niet onbelangrijk, ze legt alles goed uit. De video’s zijn wel in het Engels. Er zijn meer kanalen over handletteren die goed zijn. Maar Shayda springt er voor mij uit. 

Tip 3: koop een van deze boeken.
 
Drie goede handletter boeken
Ondanks dat je heel veel op internet kan vinden en video’s van YouTube soms echt onmisbaar zijn, vind ik een ouderwets boek ook erg prettig. Ik heb er drie in mijn bezit. De eerste is “Handlettering doe je zo” van Karin Luttenberg. Karin legt stap voor stap uit wat handletteren is, welke benodigdheden je nodig hebt en geeft ook leuke voorbeelden van dingen die met handletteren kan maken.

Het tweede boek is geschreven door twee dames die ook bloggen. Hanneke Bos en Annemarije de Vlaam. Hun blog heet "Hemelsblauw" en hun eerste handletterboek is “Leer handletteren met Hemelsblauw” Geen erg originele naam, maar het dekt wel helemaal de lading van het boek. Het voordeel van dit boek is dat er ruimte is om zelf te oefenen in het boek. Want het is duidelijk dat handletteren heel veel geduld en oefening vraagt.
Het laatste boek is “Handletteren” van Thy Doan Graves. Thy geeft in dit boek vooral veel lettertypen. Het is een prettig naslagwerk als je een nieuwe letter wilt proberen.

Ik vind het handletteren heel leuk om te doen. Niet alles lukt en ik doe het vooral voor mezelf en de lol. Ik maak dus (nog) geen kaarten of affiches voor anderen. Ik merkte wel dat alleen handletteren voor mij iets te weinig was. Iedere keer een leuke quote schrijven is leuk maar daar kan ik toch wat minder mijn ei in kwijt dan ik wilde, dus ben ik er illustraties bij gaan maken en dat is ook een hele uitdaging. Nu weet ik wel dat illustraties niet perse het echte voorwerp helemaal in detail moeten weer geven, het woord zegt het al illustratie van illusie. Dus de schijn van.... Maar ik vond toch altijd dat ik wel enigszins in de buurt moest komen van de werkelijkheid. Het is ook zo stom als jij je best hebt gedaan om een koe te tekenen en iemand anders komt langs en zegt “goh wat leuk dat je een giraffe hebt getekend”. Dat is niet echt goed voor je zelfvertrouwen als illustrator. Maar troost je. Volgens het tijdschrift Flow hoeven illustraties niet een exact evenbeeld te zijn van het voorwerp. Ook illustraties die niet helemaal precies naar werkelijkheid zijn getekend kunnen ook heel erg mooi, leuk en grappig zijn. Dus gooi alle lessen over perspectief en verhoudingen overboord en ga gewoon lekker aan de slag. Doe ik ook. En weetje? Het leven wordt er ineens stuk makkelijker en leuker door.


Succes!
Mijn handletter pogingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sieraden: hoe maak je een ketting met zwevende kralen?

I edere maand schrijf ik over sieraden. Dit keer laat ik jullie zien hoe je een “zwevende kralen” ketting maakt. Het is een simpele technie...